Sådan slipper du af med dine søvnproblemer

Søvnproblemer er hverdag for alt for mange danskere. Alle har prøvet at sove dårligt. Mens det for nogle blot er en lejlighedsvis hændelse forsaget af sen træning eller for meget kaffe inden sengetid, er det for andre et gentagende problem, at den dybe, gode søvn sjældent opnås.

Undersøgelser viser, at 3-4 ud af 10 jævnligt søvnproblemer. Det er svært at afgøre, hvorvidt problemet er hyppigere for et køn mere end et andet. Da det er en række dårlige vaner og biologiske sygdomme, der er uanfægtet af køn, der forsager søvnproblemer og forstyrrelser, må det konkluderes at være en problematik, der ikke kender forskel på mand og kvinde.

I denne artikel vil du lære din søvn bedre at kende. For at komme søvnproblemer til livs er det relevant at forstå vigtigheden af den gode søvn samt identificere på den egentlige årsag til, at du oplever forringet søvn, så du er rustet til at skifte den forstyrrede, urolige nat ud med en dyb, restituerende søvn.

Du kan læse meget mere om den gode søvn og se diverse tests af senge, topmadrasser, dyner og hovedpuder her.

Derfor er søvn så vigtig

Når man sover, oplader kroppens energidepoter. Kroppen restituerer ved at lukke ned for en række processer og genoplade, så man er klar til at gå en ny dag i møde. Uden den gode søvn er man derfor mindre oplagt til at klare dagens udfordringer og krav.

Hvis ikke kroppen oplever god søvn, går det udover en række mekanismer. Indlæringsevnen, kreativiteten, hukommelsen og humøret står alle for skud, når søvnen er truet. Søvnen renser hjernen for en masse affaldsstoffer, mens den også lagrer dagens indtryk og læring i langtidshukommelsen.

Af disse grunde – og endda endnu flere, er søvnen vital for menneskets helbred og velvære. Derfor vil søvnproblemer over længere tid have konsekvens for livskvaliteten, og søvnens forstyrrelser bør derfor tages alvorligt.

Det forsager den dårlige søvn

Begrebet søvnproblemer dækker over en række søvnrelaterede dilemmaer. Nogle oplever ikke at kunne sove, mens andre sover abnormalt længe og stadig føler sig træt.  Første problem kaldes insomni og andet beskrevne problem går under titlen hypersomni. Insomni er mere udbredt blandt danskerne.

Ofte skyldes insomni, altså fraværet af søvn, stress. Livskrise og sorg kan også føre til søvnproblemer. Dårlige vaner inden sengetid forårsager også en besværet søvn. Koffeinindtag, medicinbrug og skærm gør det også svært at sove.

En voldsom træthed i løbet af dagen og trang til at sove kan skyldes en række sygdomme som blodmangel og lungesygdomme. Ved denne søvnproblematik bør man søge læge, da det kan skyldes sygdom og ikke kan afhjælpes ved blot at ændre sine vaner.

For at blive helt klar over årsagen til dine søvnproblemer kan du prøve at skrive søvndagbog. Et sådant søvnskema kan findes til gratis download på internettet.

Sådan sover du bedre

Hvis du lider af insomni, kan du foretage dig en række livstilsændringer for at komme dit problem til livs.

Lav en fast soverutine, som du gentager hver aften. Denne skal være foruden alle de dårlige vaner, der beviseligt forstyrrer søvnen. Ingen koffein, krævende fysisk aktivitet eller teknologiske forstyrrelse bør være en del af de sidste aftentimer. Ved at have en fast rutine indøver du en refleks, så kroppen genkender, at det snart er tid til at sove.

Sørg for at sove i det bedste sovemiljø. Soveværelset bør helst være koldt. Sengen er ydermere også afgørende for din søvns kvalitet. Mennesker sover i forskellige stillinger. En hård boksmadras imødekommer ikke dine behov, og du vil derfor ikke sove nær så komfortabelt som på en seng, der er tilpasset din krop. Mange oplever derfor også højere søvnkvalitet ved at sove i en elevationsseng, der kan tilpasses således, at kroppen er mest komfortabel.

Stress forsager for rigtig mange søvnproblemer. De kaostanker og tankemønstrer, der rumsterer inden sengetid, skal elimineres for, at søvnen forbedres. Gør det til en vane at lægge bekymringerne på hylden, når du lægger hovedet på puden. Søvnen er et privat hele, hvor ingen kan forvente noget af dig.

Foretag fokusskift, lær mindfulness, der kan aflede dine tanker og gør det til en del af din aftenrutine at skrive eventuelle problemer og opgaver ned, så du bedre kan give slip på dem, inden du skal sove.